Kun kadunmieheltä kysytään, sopimukset ovat yhtä kuin pikkupräntti jota kukaan ei lue. Osatotuus sekin. Liike-elämässä sopimuksia on totuttu lukemaan, vaikka aina ei kaikkea ymmärretä. Monet olettavat, että sopimusten kuuluukin olla vaikeaselkoisia. Siinä vain ei ole totuuden siementäkään. Seuraavaa kertaa varten, kun teet tai teetät sopimuksia, tässä pari vinkkiä millaisia sopimuksia voi tehdä. Tässä jatketaan siis vinkin 68 teemaa, joten lue myös se, jos sattui jäämään välistä.

Miten olisi SEL-KO SUO-MI

Jopa epäselvältä tuntuvan kirjoitetun sopimuksen tarkoitus on pohjimmiltaan tallentaa ja kommunikoida osapuolten yhteinen tahtotila. Ne tahtovat sanoa, että ”kun minä teen näin ja sinä teet noin, olemme molemmat tyytyväisiä”. Ja samalla, että ”jos et hoida omaa osuuttasi, tulee iso paha susi ja puraisee”.  Tämä jälkimmäinenkin ilmaisutapa on juridisesti pätevää tekstiä. Juristina lisäisin tosin johonkin kohtaan vielä määritelmän mitä tarkoittaa ”iso paha susi” ja ”pureminen”.

Suositeltavinta onkin kirjoittaa tekstiä, jota ymmärretään. Esimerkiksi ”myyjä lähettää tuotteen asiakkaalle. Sen jälkeen myyjä lähettää laskun asiakkaan kotia. Lasku pitää maksaa laskuun merkittynä päivänä.” Siinä ei pitäisi suomenkieliselle olla ymmärrysvaikeuksia. Deleteä vain ehdoille, joita ei ymmärrä. Sopimuksessa on myös sallittua käyttää ranskalaisia viivoja, kuvasymboleja tai muuten vain selkää rakennetta.

Seuraavaksi sarjakuva tai video

Kertaus on opintojen äiti: Sopimus on siis kommunikaatiota. Joskus täsmällisempää ja tehokkaampaa viestintää syntyy käyttämällä kuvia, infograafeja tai videoita. (Ja nyt en tarkoita tällaisia videoita, jossa voi katsoa PlayStation Networkin käyttöehdot alle kahden minuutin!). Sen sijaan tarkoitan, että tällainen käyttöohjevideo toimii yhtä hyvin sopimussisältönä. Videon alkuun tai loppuun teksti, että ”valmistaja ei vastaa näiden käyttöohjeiden vastaisesta käytöstä. Sen sijaan, jos toimit näiden ohjeiden mukaan, takuu on voimassa 10 vuotta.” Siinä säästyisi monta sivua tekstiä.

Maailmalta löytyy esimerkkejä, että sopimuksesta on tehty sarjakuva (Forbesin juttuun linkki tässä, kuva tulee kun hiukan skrollaa alaspäin). Tuossa tapauksessa sarjakuvilla on vähennetty merkittävästi työehtoihin liittyviä epäselvyyksiä. Työntekijät ovat sekä viitsineet tutustua sopimuksiin että ymmärtäneet niiden sisällön. Piirrosvideo olisi myös mahtava viestintätapa. Sillä voisi kuvata monimutkaisenkin sopimuksen. Tämä video esimerkiksi kuvaa hienosti, miten projekti etenee. Vielä kun olisi video jatkunut maksuehdot ja tyytyväisyystakuut kuvaten. Saman voisi toki kirjoittaa parin A4-mittaiseksi palvelunkuvaukseksi ja piilottaa sopimuksen liitteeksi.

Sitten vain mietintään, miten haluaisit kertoa asiakkaillesi noudatettavat pelisäännöt?

Kommentoi, kysy lisää, pyydä neuvoa: jaakko.ranta (at) riskitor.fi / 050 3484824.