Kun kävelet maitokauppaan, poimit purkin maitoa ja maksat sen, olet tehnyt sopimuksen. Luitko sopimusehdot ennen sitovaa kauppaa? Eli luitko ”parasta ennen” päiväyksen, tuoteselosteen, hinnan hyllyn reunasta ja niin edelleen. Yllättävän paljon kirjallista dokumentointia löytyy siitäkin sopimuksesta. Sen lisäksi, kuten kaikkiin sopimuksiin, tämän sopimuksen sisältöä ovat alan lainsäädäntö, markkinointimateriaali ja niin edelleen. Vastaus kysymykseen ”mitä tulikaan sovittua” ei olekaan aivan helppo, saatat tarvita jopa lakimiestä sen tulkitsemiseen.

Juridiikka on kaikkialla. Sanotaan, että liiketoiminnasta 80 %:ia on sopimuksia. Kaikki liikesuhteet ovat sopimuksia. Tuloslaskelman luvuista vain viranomaismaksut eivät perustu sopimuksiin. Näiden päälle tulevat pakottavat lait (vaikka koskien työsuhteita) ja esimerkiksi tavaramerkkejä ja toiminimiä koskevat säännöt. Omistatko talon tai brändin, molempia koskee eri säännöt – eli siis juridiikka. Et voi valita vaikuttaako juridiikkaa liiketoimintaasi, mutta voit valita miten suhtaudut siihen. Voit pistää pään pensaaseen, soittaa juristille kun homma on jo pielessä, voit googlata, voit lukea näitä vinkkejä paremman ymmärryksen saavuttamiseksi…

Riskitor Oy:n tehtävänä on auttaa yritysjohtajia hyödyntämään juridiikkaa tavoitteidensa toteuttamiseksi.