Hyvä idea! On paljon tilanteita, joissa juristin työ sopimusten parissa ja vakuutus ovat aidosti vaihtoehtoja. Sekä vakuutuksella että sopimustekstillä voidaan varautua sopimuksen aiheuttamiin taloudellisiin riskeihin. Sopimuksissa pyritään pahimmat katastrofit yleensä torjumaan vastuurajoituksilla. Silloin tiedetään, että yritys ei kaadu, vaikka yksittäisessä asiakkuudessa kaikki mahdollinen menisi pieleen.

Kuitenkaan aina, ja erityisesti kun myydään suuryrityksille tai kuluttajille, vastuunrajoituksia ei voida helposti käyttää. Silloin vakuutusten rooli katastrofien välttämisessä korostuu. Tässä kolme pointtia vakuutuksista sopimusjuridiikan jatkona.

1) Millainen vakuutus?

Tässä tarkoitan vakuutuksilla vastuuvakuutuksia. Esimerkiksi lakitoimiston vastuuvakuutus korvaa asiakkaalle palvelussa tehdystä virheestä aiheutuneen vahingon eli taloudellisen menetyksen. Sellainen voisi olla väärästä veroneuvosta aiheutuva veronkorotus. Tuotevastuuvakuutus taas korvaa myydyn tuotteen toisille aiheuttaman vahingon, esimerkiksi vaikka virheellisen perunan aiheuttaman perunasalaatin pilaantumisen.

Puhutaan siis asioista, joita on myyty eli sopimuksessa (suullisessa tai kirjallisessa) sovittu tehtäväksi, mutta jotka jostain syystä menevät pieleen.

Mihin kiinnittää huomiota?

Ensimmäinen asia johon kannattaa kiinnittää huomiota on oikea vakuutusturva. Esimerkiksi vakuutustuote on erilainen, kun myydään tuote tai myydään tuote ja käydään asentamassa se asiakkaalla. Samoin myyntimaa on tärkeä huomioitava. Nämä selviävät vakuutusyhtiön kanssa. Toiseksi sopimusten ja vakuutusten yhteensopivuus kannattaa tunnistaa. Esimerkiksi IT2010 -ehdoissa vastuunrajoitukset eivät koske immateriaalioikeuksien loukkauksia (eli esimerkiksi jonkun omistaman koodin ”lainaamista”). Samoin it-firmoille myytävät perusvakuutukset sulkevat immateriaalioikeuksien loukkaukset pois vakuutusturvan piiristä. Jos moinen moka sattuu kohdalle, firma joutuu maksamaan kaiken. Kolmantena asiana kannattaa tarkistaa vakuutusmäärät, jotka saattavat olla varsin vaatimattomia. Toisaalta, jos sopimuksiin on ottanut euromääräisen vastuukaton, voi pienempikin vakuutusmäärä riittää samaan turvaan. Ja toisinpäin, kun on ottanut kunnon vakuutuksen, voi asiakkaalleen luvata isomman vastuunoton ilman konkurssiriskiä.

Missä vakuutus ei auta?

Vakuutukset ovat vain vahinkoja, pieleen menneitä asioita paikkaamassa. Vakuutus ei silti korvaa sopimussakkoja, joita maksetaan esimerkiksi viivästyksestä, tai omalle firmalle aiheutuneita kustannuksia.

Ennen kaikkea vakuutuksilla ei koskaan voi saada lisää kauppaa, pidempää asiakkuutta, parempaa kannattavuutta tai asiakaskokemusta. Muun muassa näihin asioihin voi taas vaikuttaa asiakassopimuksella, eli kaupantekotavalla ja sen dokumentoinnilla.

Riskitor Oy ei myy vakuutuksia, mutta auttaa kyllä yhteensovittamaan sopimuksia ja vakuutusturvaa.