Liikejuristi on liiketoimintaa tukevia palveluja tarjoava lakimies. Tässä ympäristössä lakimiehen lisäarvo on erilainen kuin perinteisillä käräjien sotasankareilla, joista (tarujen mukaan) urheimmat pelastavat päämiehensä mistä liristä tahansa. Liikejuristin lisäarvo mitataan liiketoiminnan menestyksestä. Aivan kuten mainosmiehen. Ovatko nämä kaksi ammattia oikeastaan veljet keskenään?

Liiketoiminta on kingi

Riitajuristin lisäarvo on asiakkaan kannalta parempi riidan lopputulos. Liikejuristi miettii asioita etukäteen, joten maailma näyttää kovin erilaiselta. Mainosmies ja liikejuristi työskentelevät liiketoiminnan tavoitteista käsin. Tässä mennään ihan käsi kädessä, molemmille liiketoiminta on kingi. Kumpikin pyrkii vakuuttamaan yritysjohtajia siitä, että palvelun ostaminen tuo mukanaan paremman bisneksen.

Ylärivi vs. alarivi

Mainosmies maalailee lisäarvokseen parempaa myyntiä. Asiakkaalleen mainosmies vilauttelee hallussaan olevia tiedon avaimia, joilla voi avata portit asiakkaan luo. Siitä kannattaa maksaa. Liikejuristi kommunikoi yleensä kankeammin ja tyytyy pelottelemaan. Oikein kun kauniisti puristaa, heruaa liikejuristista pointti, että oikeastaan tässä ollaan varmistamassa. Jos tuo naapurin mainosmies saa kävijöitä sinne verkkokauppaan, liikejuristi voi huolehtia, että tehdyt kaupat ovat järkeviä. Tässä siirryttiin marssimaan peräkanaa. Mainosmies tekee tuloslaskelman yläriviä, lakimies varmistaa alariviä.

Käytätkö Analyticsia?

Digiajan markkinoinnissa itsestään selvää on seuranta. Saadaanko tuloksia, tuleeko ROI:ta. Missä se liikejuristin Analytics on? Tässä lakimiehet tippuvat kyydistä. Osin turhaan. Myös lakipalvelun tulokset voisi euroistaa. Vähintään voisi lisäarvoa kuvata kuin vanhan liiton mainosmies, joka suunnitteli asiakkaalleen paikallislehteen ilmoituksen. Mainosmiehen perustelu oli, että tämä on paras tietämämme tapa käyttää markkinointibudjetti asiakkaiden saavuttamiseksi. Sitä tarjoaa myös liikejuristi. Tämä on mielestäni paras tapa toteuttaa hanke eli keskeiset riskit on rajattu, mutta hommaa ei tehdä byrokratialla niin kankeaksi että liiketoiminta kärsisi. Ja niin edelleen.

Missä se vinkki on?

Tässä. Kun seuraavan kerran ostat lakipalvelua, vertaa sitä mainostoimiston palveluihin. Tai, kun harkitset ostavasi, kartoita oikeaa ratkaisua samalla tavalla. Meillä lakimiehillä on paljon opittavaa mainosmiehiltä. Aivan samalla tavalla voidaan hinta, palvelu ja lisäarvo määrittää. Aivan samoin voidaan tuotteistaa. Aivan yhtä selvästi voidaan olla antamassa vinkkejä liiketoiminnan harjoittamiseen .

Kommentoi, kysy lisää, pyydä neuvoa: jaakko.ranta (at) riskitor.fi / 050 3484824.