Sopimuksia tehdään sekä hyvän että pahan päivän varalle. Hyvin kommunikoitu sopimus (kts. vinkki 75), pitää päivän hyvänä. Erimielisyyksiä ei synny. Hyvässäkin yrityksessä on aina mahdollista, että kaikki vain menee pieleen. Tulee moka ja onnettomasti siitä aiheutu asiakkaalle iso vahinko. Näitä tilanteita varten otetaan vakuutuksia (kts. niistä vinkissä 12) ja laaditaan vastuunrajoituksia sopimuksiin. Tässä vinkissä jaetaan yksi lause, jolla voi vahingon sattuessa olla ihmeellisen suuri vaikutus.
Jokaiseen asiakassuhteeseen
Jokaisessa asiakassuhteessa kannattaisi olla otetut riskit ja mahdolliset tuotot järkevässä suhteessa. Jos myydään kymmenen euron komponentteja, pitäisi huolehtia, ettei voi aiheuttaa asiakkaalle miljoonan euron vahinkoa. Tai, kun konsultoidaan satasilla, ei vastuu saa karata kymmeniin tuhansiin vaikka sattuisi sammakoita suusta pääsemään.
Yhdellä lauseella voidaan kohtuullistaa sopimussuhteesta aiheutuva vastuuriski. Tarjoukseen, sopimusehtoihin, sopimus -nimiseen paperiin tai muuten kaupan ehdoksi voidaan kirjoittaa, että ”Myyjän korvausvastuu on kaikissa tapauksissa enintään 10.000 euroa.” Tämä tarkoittaa, että riippumatta millaisia välillisiä tai välittömiä, todellisia tai teennäisiä vahinkoja asiakkaalle aiheutuisi, pahimmillaankin maksuvelvollisuus on kymppitonni. Sekin varmasti kirpaisee, mutta vie harvan konkurssiin. Ja, summaa kuuluu justeerata yrityksen riskinottokyvyn ja myytävien tuotteiden/palveluiden mukaan.
Tietenkin poikkeuksia
Tällainen sopimusehto ei tietenkään päde ihan kaikissa tapauksissa. On olemassa toimiala tai asiakasryhmäkohtaisia rajoituksia. Kuluttajille ei välttämättä voi tällaista rajoitusta tehdä. Se ei ole kohtuullinen. Sitten on mahdollisuus, että vahinko aiheutetaan törkeällä tuottamuksella tai tahallaan. Normaalissa, huolellisesti hoidetussa liiketoiminnassa tällaista ei satu. Törkeässä tuottamuksessa on kyse siitä, että esimerkiksi kirvesmies tekee sähkömiehen hommia ilman asiankuuluvaa koulutusta. Tai, kirjanpitäjä tekee lakimiehen töitä. Näistä rajoituksista huolimatta, tuo yksi lause uppoaa useimpaan liiketoimintaan tehokkaana katastrofin torjujana.
Kommentoi, kysy lisää, pyydä neuvoa: jaakko.ranta (at) riskitor.fi / 050 3484824.